Opportunities provided by ESI

Main Article Content

Carlos Iñon

Abstract

We will address here Comprehensive Sexual Education (ESI) in Argentina, highlighting its five main axes and its impact on integral health. The importance of health promotion is highlighted, differentiating it from prevention and treatment, and the determinants of health according to the Lalonde Report are mentioned. The use of fear as an educational strategy is questioned and the need for an inclusive and non-violent language in the teaching of CSE is emphasized. It also points out the challenges in its implementation, the influence of ideology and the importance of avoiding didactopathogeny. Finally, it is suggested to promote the use of pleasure, humor and creativity in education.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Section
Educación
Author Biography

Carlos Iñon

Lic. Prof. Carlos Iñón - Psicólogo clínico – Psicoanalista – Sexólogo clínico Prof. universitario en psicología - director de psicodrama Psicólogo social - Especialista superior en educación sexual Formador de Promotoras/es de Salud

How to Cite

References

1. Aller Atucha, L. M. (1991). Pedagogía de la sexualidad humana – Una aproximación ideológica y metodológica. Buenos Aires, República Argentina: Editorial Galerna.

2. Faur, E. (2018). El derecho a la educación sexual integral en la Argentina – Aprendizajes de una experiencia exitosa.

3. Iñón, C. (2008). La educación sexual en el trabajo con docentes. ¿Qué nos dicen? ¿Qué les decimos? En L. Fischer y C. Zurutuza (Comps.), Derechos, género y sexualidad en la escuela (pp. 135-139). Buenos Aires, República Argentina: Consejo de los Derechos de Niños, Niñas y Adolescentes. Gobierno de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires y Asociación Argentina de Educadores Sexuales (AAES).

4. Pichon-Rivière, E. (1975). El proceso grupal. Del psicoanálisis a la psicología social. Buenos Aires, República Argentina: Ediciones Nueva Visión.

5. Sánchez, A. (2008). Promoción comunitaria de la salud. Un diálogo entre la teoría y la experiencia. Buenos Aires, República Argentina: Asociación Civil Saberes, & Grupo Surco.

6. Ulloa, F. (1995). Novela clínica psicoanalítica. Historial de una práctica. Buenos Aires, República Argentina: Paidós.

7. Unesco. (2014). Educación integral de la sexualidad – Conceptos, enfoques y competencias.